Hrabětice

www.hrabetice.cz

Hevlín – Sto čtyřicet let a dost. Tak zjednodušeně vypadá postoj státního správce železničních drah k trati mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem. Jen tři měsíce poté, co po kolejích projela poslední lokálka, žádá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) o oficiální zrušení trati uvedené do provozu právě před sto čtyřiceti lety. Starostům se spěch nelíbí.

Správa železniční dopravní cesty nepřímo potvrdila, že její žádost je prvním krokem k možné úplné likvidaci deseti kilometrů dráhy do Hevlína. „Ve správním řízení vedeném ministerstvem se může o trať přihlásit například sdružení obcí, zájemce o změnu kategorie dráhy na vlečku, jiný dopravce než České dráhy a podobně. Teprve pokud nikdo ze zúčastněných neprojeví o provozování trati a drážní dopravy na ní vážný zájem, bude dráha zrušena,“ sdělil mluvčí správy Pavel Halla.
Další žádost by pak mířila na stavební úřad. „Pak se již postupuje dle stavebního zákona a příslušný stavební úřad vede standardní jednání o odstranění stavby. Hovoří se v této souvislosti například o vybudování cyklostezek. To je ale nyní, vzhledem k probíhajícím finančním analýzám takového využití, předčasné,“ naznačil Halla.
Starostové obcí kolem trati se chystají, že ministerstvu pošlou nesouhlasná stanoviska. „Nedávno, koncem června, jsme byli na smutném loučení s poslední lokálkou. Tehdy jsme vyslovili společnou naději na budoucí obnovení provozu. Teď přichází špatná zpráva. Koncem týdne se sejdeme s kolegy starosty a projednáme společný postup,“ řekla starostka Hrušovan nad Jevišovkou Alena Loukotová.
Podle dokumentu, který má redakce k dispozici, zahájilo ministerstvo dopravy správní řízení o zrušení trati na žádost SŽDC šestého října. Obcím u trati a dalším účastníkům řízení dalo na vyjádření pouhých deset dnů od doručení. Zástupci obcí přitom výzvu z ministerstva dostali jen několik dnů před komunálními volbami.
Hlavní odpůrce rušení trati, hevlínský starosta Drahomír Nosek, navíc ještě ve středu příslušný dopis na stole neměl. „Nevím kudy to jde, ale stále jsme nic nedostali, mám jen neoficiální zprávy. Přitom datovou schránkou nám chodí spousta jiných věcí,“ podivoval se Nosek.

Z Hevlína půjde do Prahy odmítavé vyjádření. „Obvykle se trati ruší pět let po ukončení provozu. Svůj nesouhlas dáme určitě najevo, i když velké šance na úspěch asi nemáme. Stále ale budeme usilovat o zachování dráhy i její propojení do Rakouska,“ dodal Nosek.

Podobně mluvil i šanovský starosta Petr Škarek. „Celou dobu usilujeme o záchranu železnice. Pokud nyní úřady trať zruší, už ji nikdo neobnoví. Zřejmě jsou v Praze už rozhodnutí a to se mi vůbec nelíbí,“ zlobil se starosta.

Hrabětického starostu Jaroslava Fodora vývoj kolem lokálky velmi zklamal. „Snažili jsme se ji spolu s ostatními zachránit, bohužel jsme neuspěli. Už se ani nebudeme vyjadřovat, všechno je asi rozhodnuté,“ posteskl si Fodor.

Celá věc udivila i znojemského radního Jiřího Kacetla, který se dlouhodobě podílí na snahách trať zachránit. „Ministerstvo z nějakého důvodu velmi spěchá. Pokud správě vyhoví, tak pak může posléze vytrhat koleje, zrušit přejezdy a případně prodat pozemky,“ kroutil hlavou radní.
Chystá také dopis pro pražské úředníky. „Požádáme, abychom byli též účastníky řízení,“ dodal Kacetl.

Politici: Nad tratí lámeme hůl
Hevlín – Stávající představitelé samospráv se dál chtějí brát za zachování trati mezi Hrušovany a Hevlínem, někteří jejich volební soupeři už nad její budoucností zlomili hůl.
„Za zachování trati budeme bojovat dál. Stále pokračují jednání o obnově zničeného úseku, který by umožnil propojení s Rakouskem na historické trati Brno – Vídeň,“ řekl starosta Hevlína a lídr Moravanů Drahomír Nosek.
Hevlínský lídr sociálních demokratů Vladimír Machala naopak považuje šance na obnovu dráhy za minimální. „Na české straně zřejmě velká vůle k obnově propojení do Rakouska nebude. Pendolino už jezdí přes Břeclav, opravit a obnovit trať přes Hevlín by bylo něco jako stavět novou dálnici,“ uvažoval Machala.
Poukázal přitom na to, že si Hevlín výrazně polepšil díky autobusům krajského integrovaného systému veřejné dopravy.
„Jsme dnes nejspíš jediná obec s tisícovkou obyvatel v kraji a asi v celé republice, odkud se lidé dostanou díky dobře navázaným spojům za osmdesát minut do krajského města a za necelé dvě hodiny do metropole sousedního státu,“ dodal Machala.
Se svými kolegy starosty hodlá proti zrušení lokální trati společně postupovat starostka Alena Loukotová, jednička kandidátky SNK za rozvoj města Hrušovan nad Jevišovkou.
Patrik Reichl vyslovil názor, že lokálka je už jen nostalgická záležitost. „Zachování trati jsem vždy podporoval, ale po rozšíření IDS mají Hrušovany výrazně lepší obslužnost. Obnova trati by už dnes byla nejspíš nerentabilní. V Anglii jsem viděl, že na tělese bývalých tratí staví cyklostezky. U nás by chyběly mosty do Rakouska, což záměru bere perspektivy,“ uvedl Reichl.

zdroj: http://znojemsky.denik.cz, 14.10.2010

Nikdo zatím nepřidal komentář.

No trackbacks yet.

Zanechat komentář